Češi pomohli vytvořit umělou inteligenci s intuicí

Minule jsme vám přinesli příspěvěk o tom, jak Češi v umělé inteligenci patří mezi světovou špičku. A dneska na to navážeme. Možná jste u nás na VYCHRU už někdy slyšeli otázku: „Kolikrát si myslíte, že můžete porazit robota ve hře kámen-nužky-papír?“ … no upřímně … nejčastější odpovědi na tuhle otázku jsou „aspoň jednou“ a nebo „vždycky“. Skutečnost je taková, že ANI JEDNOU. Ani jednou robota nerorazíte. Proč? Protože jeho kamerové oko pracuje v součinnosti s okamžitým reflexem jeho ruky a to nepředstavitelně rychleji než je tomu u člověka. Robot má totiž vždycky čas počkat si na to, o co se člověk pokusí. Lidé totiž podceňují prudce narůstající inteligenci robotů. Více si o tom můžete přečíst zde.

 

vychova robota hry

 

Nově roboti začínají zvládat i intuitivní rozhodování, které nesporně povede k dokonalosti u člověka nevídané. Představte si, že

Češi pomohli vytvořit umělou inteligenci s intuicí.

Už nepřemýšlí jako běžný počítač, tvrdí …

 

  • Tři čeští vědci se podíleli na tvorbě programu DeepStack, který porazil nejlepší světové hráče v pokeru.
  • Vytvořená umělá inteligence disponuje intuicí a učí se pomocí neuronové sítě. Podobně jako člověk.
  • Jde o zcela přelomový úspěch, který by mohl přinést revoluci v obchodu, medicíně a celé řadě dalších oborů.

Celý článek si můžete přečít zde a tady je z něho krátký výtah:

Poker je prý hra s neúplnou informací, ale robot dokáže mít všechny informace?

Poker představuje hru, která – na rozdíl od šachů – není jen o kombinačních schopnostech a paměti, ale do značné míry také o intuici, psychologii a štěstí. Nevypočitatelnost výsledků prohlubuje i významná role náhody zabudovaná v pravidlech.

„Algoritmus DeepStacku je přelomový, protože se nám podařilo přenést myšlenky, které byly klíčové ve hrách s úplnou informací, do světa her s neúplnou informací,“ uvádí Martin Schmid. „Dosud nebylo jasné, zda je podobný přístup vůbec možný.“

Úspěch byl možný především tím, že v programu se uplatnily prvky umělé inteligence a schopnost učit se na základě využití principu neuronových sítí. Jde o síť vzájemně propojených prvků, která se učí tak, že (velmi zjednodušeně řečeno) kladná odezva na vykonanou akci posiluje použité struktury sítě. Podobně jako se děje při učení v lidském mozku.

V případě DeepStacku jde o takzvanou hlubokou neuronovou síť, která vyhodnocuje jednotlivé pokerové informace, jde tedy o jistou formu intuice, kterou algoritmus využívá pro správná rozhodnutí.

DeepStack dosáhl svého historického vítězství při pokerovém turnaji v prosinci 2016 proti výběru třiatřiceti profesionálů ze 17 zemí, které do boje s ním vyslala Mezinárodní federace pokeru. Hrálo se v dvouhráčovém no-limit Texas Hold´em pokeru. Každý z nich měl možnost s počítačem během 4 týdnů sehrát 3000 herVšechny dohrálo jen 11 hráčů – a každého z nich program porazil i individuálně. Pouze v jednom případě výhra nebyla statisticky průkazná.

První turnaj kybernetických hráčů pokeru se uskutečnil roku 2005 pod názvem World Series of Poker Robots – kde jinde než v Las Vegas. Tehdy šlo ještě spíš o předvedení programů, které nehrály proti lidem – ale o 10 let později už si robotičtí gambleři troufli i na živé hráče. Na turnaji The 2015 Brain vs AI sice ještě nevyhráli, ale program Claudico z Carnegie Mellon si nevedl špatně. Jeho autoři loni vyvinuli i program Libratus, který si vedl úspěšně proti trojici profesionálních hráčů na dalším ročníku stejné soutěže.

 

vychova robota poker

Zdroj: http://domaci.ihned.cz/c1-65645040-cesi-pomohli-vytvorit-umelou-inteligenci-s-intuici-uz-nemysli-jako-bezny-pocitac-nabizi-revoluci-napric-obory

Komentáře